آموزش پروتکل OSPF در میکروتیک - بخش هفتم MTCNA
آموزش پروتکل OSPF در میکروتیک – بخش هفتم MTCNA

با درود فراوان به شما همراهان عزیز . در این مبحث آموزشی قصد دارم تا شما را با نحوه اعمال OSPF بر روی محصولات میکروتیک آشنا کنم . ابتدا اجازه بدین در مورد این پروتکل مسیر یابی توضیحی بدم برای اون دسته از دوستان که اطلاعات کاملی در موردش ندارند .

OSPF در دسته پروتکل های Link state قرار دارد که یکی از بهترین پروتکل های مسیر یابی می باشد و یکی از وظایف پروتکل های Link State ایجاد یک دیتابیس از ساختار شبکه می باشد که با هر تغییری بلافاصله به صورت Incremental برای سایر روترهای میکروتیک ارسال می گردد و برای پیدا کردن بهترین مسیر از الگوریتمی به نام SPF بهره می گیرد . پروتکل OSPF نسبت به سایر پروتکل های مسیریابی اطلاعات بیشتری در مورد ساختار شبکه بدست می آورد که باعث می شود تصمیم گیری بهتری برای مسیریابی داشته باشد.روتر هایی که OSPF را اجرا می کنند بسته هایی تحت عنوان Hello را با روتر های مجاور خود تبادل می کنند و به این وسیله RID و Cost را بدست می آورد و اطلاعات بدست آمده را در جدول Neighbor خود نگه می دارد. سپس روتر اقدام به ایجاد LSA مناسب می کند این LSA شامل اطلاعات مانند RID ، Cost  هر یک از روترهای میکروتیک و … می باشد. روترها این LSA را در اختیار همسایه های خود قرار می دهند و روترها این اطلاعات را در جدولی به نام LSDB نگه داری می کنند و در نهایت با استفاده از الگوریتم SPF بهترین مسیرها را انتخاب می کنند.

حالا که با این پروتکل مسیر یابی کمی آشنا شدید به انجام یک سناریو در روتر های میکروتیک با استفاده از پروتکل OSPF می نماییم . هدف از انجام این تنظیمات بر روی میکروتیک برقراری ارتباط بین نتورک 10 و 40 با سایر نتورکها می باشد .

 

سناریو پروتکل OSPF در میکروتیک

 

 

تصور من این است که شما درس های قبل را فرا گرفته اید و توانایی نحوه تغییر نام روتر و تخصیص IP به پورتهای مورد نظر خود را دارید . اما باز هم به خاطر سهولت کار نحوه دسترسی به بخشهای مورد نظر را در زیر می نویسم.

 

 

System > Identity = change name to any name  : برای تغییر نام روتر

  : Ip > Addresses > choose add ( + ) = choose IP for interfaceبرای تغییر IP پورتها

 

در ادامه به ترتیب لیست زیر برای روتر های خود IP های داده شده و یا IP های مد نظر خود را وارد کنید .

 

R1 = EHT 2 = 192.168.10.1/24

R1 = ETH 3 = 192.168.20.1/24

R2 = ETH 2 = 192.168.20.2/24

R2 = ETH 3 = 192.168.30.1/24

R3 = ETH 2 = 192.168.30.2/24

R3 = ETH 3 = 192.168.40.1/24

 

 

پس از انجام مراحل بالا به سراغ روتر اول خود رفته و طبق تصویر زیر به قسمت OSPF مراجعه کنید .

 

 Network > click to add ( + ) مراجعه به سربرگ <Routing > OSPF

 

 

تنطیمات OSPF در میکروتیک - بخش هفتم MTCNA

 

همان طور که در تصویر زیر می بینید پس از کلیک بر روی گزینه + صفحه ای با عنوان New OSPF Network در صفحه ظاهر می شود و دارای دو کار Network و Area می باشد . در سناریو بالا ما فقط یک Area داریم و همان Backbone است ، اما ممکن است شما دارای چندین Area باشید که در درسهای آتی به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت . در صفحه ای که پیش روی شما است می بایست نتورکهایی که متصل به روتر های میکروتیک هستند را وارد نمائید که در روتر یک طبق سناریو دو نتورک 192.168.10.0/24  و نتورک 192.168.20.0/24 می باشد . پس از وارد کردن این دو نتورک به صورت یک به یک در واقع شما به روتر خود نتورکهای متصل را معرفی کرده اید که در نهایت پس از واردن کردن آنها شکل زیر را خواهید دید .

 

آموزش پروتکل OSPF در میکروتیک

 

بعد از این مرحله ، نتورک دوم خود را که همان 24/192.168.20.0 است را نیز مجدد به روش بالا وارد میکنیم و بر روی OK کلیک کرده تا به صفحه OSPF ما اضافه گردد . اگر به تصویر زیر نگاه کنید ، در کادر قرمز رنگ حاصل تنظیمات شما مشخص است و کار شما با روتر یک ( R1 )  تمام است .

 

OSPF در میکروتیک - بخش هفتم MTCNA

 

پس از انجام مراحل فوق به سراغ روتر دوم رفته و همین کار را بر روی آن انجام می دهیم . طبق سناریو نتورکهای 192.168.20.0/24 و 192.168.30.0/24 بر روی روتر دوم میکروتیک ( R2 ) ما قرار دارند .  تمام نتورکهایی که در روتر دوم داریم را از همین طریق اضافه کرده که حاصل کار در نهایت تصویر زیر خواهد بود .

 

آموزش پروتکل OSPF در میکروتیک - بخش هفتم MTCNA

 

پس از انجام مراحل فوق به سراغ روتر سوم رفته و همین کار را بر روی آن انجام می دهیم . طبق سناریو نتورکهای 24/192.168.30.0 و 24/192.168.340.0 بر روی روتر دوم میکروتیک ( R3 ) ما قرار دارند .  تمام نتورکهایی که در روتر سوم داریم را از همین طریق اضافه کرده که حاصل کار در نهایت تصویر زیر خواهد بود .

 

حل OSPF در میکروتیک

 

بعد از انجام این مرحله کار تمام است . اگر شما در هر روتر به قسمت IP > Routes مراجعه کنید می بینید که روتر به صورت اتومات روت هایی را نوشته است و در روبروی آنها نیز توضیحاتی داده است . برای مثال وارد روتر سوم و بخشی که گفتیم می شویم . همان طور که در تصویر زیر می بینید ، دو نتورک به خود  روتر سوم تعلق داشت و آنها 192.168.30.0 و 192.168.40.0 بودند که در روبروی آنها نوشته Reachable که به معنای اتصال مستقیم به آن است . اما در مورد نتورکهای 192.168.10.0/24 و 192.168.20.0/24 می بینید که روبروی آنها نوشته شده است Reachable Bridgeکه به معنای آن است که از طریق روتر دوم و اترنت سوم آن که ای پی آن 192.168.30.1 بود این نتورکها را نیز می شناسد . در واقع با همین اضافه کردن نتورکها در OSPF خود روتر یاد گرفت که ارتباطات آن با سایر نتورکها چگونه است و دیگر نیازی نیست که ما بخواهیم برای آن در روترهای میکروتیک خود روتی بنویسیم .

 

آموزش پروتکل OSPF در میکروتیک

 

پس از انجام تنظیمات فوق در روتر های میکروتیک خود این اطمینان را به شما می دهم که اتصال بین آنها برقرار شده می توانید به راحتی به تبادل دیتا بپردازید . در پایان و در تصویر زیر ، از روتر سوم آی پی اترنت سوم از روتر اول را برای شما پینگ می کنم تا در تصویر مشاهده نمائید .

 

 OSPF چیست

 

برای دیدن سایت شرکت میکروتیک اینجا کلیک کنید .

برای دیدن همه محصولات میکروتیک اینجا را کلیک کنید .