Load Balancing در میکروتیک با استفاده از ECMP بخش دوازدهم MTCNA
آموزش Load Balancing در میکروتیک با استفاده از ECMP – بخش دوازدهم MTCNA

 

 

آموزش Load Balancing در میکروتیک با استفاده ECMP – بخش دوازدهم MTCNA

 

با درود به همه شما عزیزان در این بخش آموزشی قصد دارم تا شما رو با نحوه تنظیمات ECMP که منجر به Load balancing در میکروتیک می گردد آشنا کنم . قبل از هر چیز اجازه بدین در مورد ECMP کمی بیشتر بدانیم . ECMP مخفف واژه equal cost multi path routing می باشد که به معنی تساوی مسیریابی از چند مسیر می باشد . تصور کنید شما از دو شرکت مختلف اینترنت تهیه کرده اید و اتصال دائمی برای شما بسیار مهم است ، حالا با استفاده از روتر میکروتیک می خواهید این اتصال را همیشگی سازید و به آن بگویید در صورتی که قطع شد پکت را از سرویس دهنده دیگر ارائه بده و یا در طول استفاده از هر دو سرویس دهنده به میزان درخواستی من دیتا بگیر . حالا که با این مبحث آشنا شدین به ادامه آن می پردازیم . به سناریوی زیر توجه کنید .

 

با درود به همه شما عزیزان در این بخش آموزشی قصد دارم تا شما رو با نحوه تنظیمات ECMP که منجر به Load balancing در میکروتیک می گردد آشنا کنم . قبل از هر چیز اجازه بدین در مورد ECMP کمی بیشتر بدانیم . ECMP مخفف واژه equal cost multi path routing می باشد که به معنی تساوی مسیریابی از چند مسیر می باشد .

 

 

در این سناریو تصور بنده بر این است که روتر شما به دو تا اینترنت شما متصل است . در صورتی که با مبحث اتصال روتر میکروتیک به اینترنت آشنایی ندارید به دروس قبلی مراجعه کنید تا از چگونگی آن اطلاع پیدا کنید . اگر خاطرتان باشد در درس default route & static route به شما در خصوص چگونگی اینکه اگر پکتی برای روتر نبود به اولین پورت روتر بعد و یا دنیای public انتقال دهد . از همان روش در اینجا باید استفاده کرد و با استفاده از یک default route به روتر می گوییم که اگر پکتی برای خودت نبود به gateway که برای آن تعریف کرده ایم ارسال کند . حالا برای انجام این فرآیند وارد محیط کاربری خود شوید و از منوی سمت چپ به قسمت IP و بعد Routes را انتخاب کنید و در صفحه باز شده بر روی گزینه ADD و یا + کلیک کنید .

 

 

از همان روش در اینجا باید استفاده کرد و با استفاده از یک default route به روتر می گوییم که اگر پکتی برای خودت نبود به gateway که برای آن تعریف کرده ایم ارسال کند . حالا برای انجام این فرآیند وارد محیط کاربری خود شوید و از منوی سمت چپ به قسمت IP و بعد Routes را انتخاب کنید و در صفحه باز شده بر روی گزینه ADD و یا + کلیک کنید . 

 

در صفحه ای که باز می شود باید به روتر بگوییم که هر پکتی برای خودت نبود ارجاع بده به این گیت وی که تعیین می کنیم . هر پکتی را در میکروتیک به صورت 0.0.0.0/0 می نویسیم و گیتوی را باید پورت روتری که به اینترنت متصل است را تعیین کنیم . در این سناریو تصور می کنیم یکی از آنها دارای آی پی 50.1.1.2 و دیگری 100.1.1.2 می باشد . پس در Dst . address می نویسیم 0.0.0.0/0 و در کادر gateway ای پی یکی از روترهای بعد را وارد می کنیم که طبق توضیحات 50.1.1.2 بود . در انتهای کادر Gateway دو علامت فلش مشاهده می کنید که می توانید بر روی آن کلیک کرده تا یک کادر دیگر همانند کادر Gateway برای شما باز شود . بعد از اینکه کادر جدید باز شد آی پی Gateway روتر بعد که 100.1.1.2 بود را وارد می کنیم .

 

در Dst . address می نویسیم 0.0.0.0/0 و در کادر gateway ای پی یکی از روترهای بعد را وارد می کنیم که طبق توضیحات 50.1.1.2 بود . در انتهای کادر Gateway دو علامت فلش مشاهده می کنید که می توانید بر روی آن کلیک کرده تا یک کادر دیگر همانند کادر Gateway برای شما باز شود . بعد از اینکه کادر جدید باز شد آی پی Gateway روتر بعد که 100.1.1.2 بود را وارد می کنیم

 

تا اینجا کار به درستی پیش رفت و شما توانستید از دو سرویس خود استفاده کنید اما در ECMP می توانید از Load Balancing نیز بهره ببرید . تصور کنید سرعت یکی از سرویس های شما 4MB و دیگری 2MB می باشد و شما می خواهید به روتر خود بگویید از سرویس دهنده ای که سرعت بیشتری دارد مقدار بیشتری پکت بگیر و از آن سرویس دهنده که سرعت کمتری دارد مقدار کمتری پکت بگیر . برای این کار مجدد وارد همان صفحه شوید و بر روی فلش کنار کادر Gateway کلیک کنید تا کادر جدید باز شود . در اینجا هر چه قدر این کار را تکرار کنید به روتر فهمانده اید که به میزان کادری که باز شده و گیتوی داخل آن قرار گرفته به همان میزان از آن استفاده کن . به زبان ساده تر اگر بگویم به ازای هر باری که کادر جدید باز می شود می توان به چشم مرتبه به آن نگاه کرد .

 

 

در اینجا هر چه قدر این کار را تکرار کنید به روتر فهمانده اید که به میزان کادری که باز شده و گیتوی داخل آن قرار گرفته به همان میزان از آن استفاده کن . به زبان ساده تر اگر بگویم به ازای هر باری که کادر جدید باز می شود می توان به چشم مرتبه به آن نگاه کرد . 

 

 

امیدوارم که از این مبحث آموزشی نهایت بهره را برده باشید . لطفا مطالب ما رو با دوستان خود به اشتراک بگذارید .

 

برای دیدن سایت شرکت میکروتیک اینجا کلیک کنید .

برای دیدن همه محصولات میکروتیک اینجا را کلیک کنید .