میکروتیک چیست ؟ بخش اول MTCNA
میکروتیک چیست ؟ بخش اول MTCNA

میکروتیک چیست ؟ بخش اول MTCNA

 

میکروتیک در سال ۱۹۹۵ با فروش مسیریاب های وایرلس کار خود را شروع کرد و بعد در سال ۲۰۰۲ اولین Router OS خودش رو تولید و وارد بازار کرد ، این محصول از کرنل 2.6 لینوکس استفاده می‌کرد و بر روی Pc قابل نصب بود ، با تولید این Router OS فضای جدیدی در مدیریت شبکه به وجود آمد

 

در بخش اول تصمیم دارم شما رو با تولیدات و امکانات و توانمندی ها و محصولات بیشتر آشنا کنم  و بعد تک تک محصولات این شرکت رو کامل برای شما تشریح می کنم .شرکت میکروتیک در کشور کوچکی در شرق اروپا به نام لاتویا واقع شده است . میکروتیک در سال ۱۹۹۵ با فروش مسیریاب های وایرلس کار خود را شروع کرد و بعد در سال ۲۰۰۲ اولین Router OS خودش رو تولید و وارد بازار کرد ، این محصول از کرنل 2.6 لینوکس استفاده می‌کرد و بر روی Pc قابل نصب  بود ، با تولید این Router OS فضای  جدیدی در مدیریت شبکه به وجود آمد که در عین امنیت امکانات فراوان و انعطاف پذیری بالایی نیز برای شبکه کاران به همراه داشت .

 

 

میکروتیک چیست ؟

 

 

در این قست قصد داریم یک سری از ویژگی‌هایی که روتر میکروتیک برخوردار هست رو برای شما به صورت کلی مطرح کنیم و بعد مختصر در مورد آنها توضیح خواهیم داد .  میکروتیک سرویس هایی مثل Firewall  ، Bandwidth Manage  ، Nat و موارد دیگر را روی لایه ۳ ارائه می دهد و دیگر نیاز به لایه های بالاتر نخواهد چرا که خود این مقدار کمیت و کیفیت مناسبی در دست خواهد داشت . این Router OS حتی بر روی یک سیستم بسیا معمولی و حتی ضعیف در حد پنتیوم 3 هم قابل نصب هست و کاربرد خود را خواهد داشت و این امکان رو به شما میده که به آسانی روی آن پورتهای مختلفی را اضافه کنیم و اعمال روتین و سایر امکاناتی که توی Router OS  در اختیار ما قرار می‌دهد رو انجام بدیم .

 

یکی دیگه از ویژگیهای میکروتیک پایداری آن هستش . میکروتیک همانند یک روتر قوی ، سرعت بوت بالا و عملکرد عالی خودکار بدون نیاز به هیچگونه لاگین از توانایی استارت کردن هر نوع سرویس برخوردار هست  . به علاوه دسترسی local به میکروتیک ، می‌توان از طریق تلنت SSH  وب سرور از راه دور به میکروتیک دسترسی داشته باشید .

 

درباره میکروتیک

 

اکثر کسانی که با میکروتیک کار می کنند با ابزاری به نام Winbox که محیطش رو در تصویر می بینید به تنظیمات میکروتیک می پردازند . از قابلیت های دیگر می توان به سرعت نصب در عرض چند دقیقه اشاره کرد و به راحتی شما می توانید تنظیمات میکروتیک رو Export بگیرید و در مواقع لازم اون تنظیمات رو Import کنید که در شبکه های حجیم زمان Done Time شما را بسیار کاهش می دهد . نقطه قوت میکروتیک در به صرفه بودن نسبت به نمونه های مشابه هستش و در مقایسه با سایر روترها از پایداری نسبتا بالایی هم برخوردار است  .

 

حالا چرا میکروتیک ؟؟؟

 

اگر با محصولات مایکروسافت کار کرده باشیم به راحتی کار و محیط کاربر پسند اون واقف هستید و همینطور اگر کاربر لینوکس باشید ، توانمندی و پایداری اون رو شایسته تقدیر می دونید و چنانچه سیسکو کار کرده باشید این تجهیزات رو تجهیزات با کیفیت می دونید . میکروتیک محیط راحت مایکروسافت رو در بر داره ، توانمندی و پایداری لینوکس رو داره چون کرنلش لینوکسی هست و قابلیت و توانمندی های سیسکو رو هم در بر داره . نکته ی جالب میکروتیک در این هستش که شما برای نصب Router OS نیاز به نصب هیچ سیستم عاملی ندارید چون خودش سیستم عامله و در اصل یک سیستم عامل لینوکس ای هستش که فرم دهی شده برای میکروتیک . این کمپانی Router OS خودش را با لایسنسهای مختلف به بازار عرضه میکنه که همه آنها دائمی هستند و در تصویر زیر می توانید آنها را با یکدیگر مقایسه کنید .

 

لایسنس میکروتیک

 

 

شما برای کار با محیط سیسکو نیاز به یک شبیه ساز به نام پکت تریسر و یا جی ان س 3 داشتید اما در مورد میکروتیک باید بگم نیاز به هیچ شبیه سازی ندارید چون شما می توانید نرم افزار خود میکروتیک رو که یک ابزار قدرتمند هستش ، و در محیط واقعی ازش استفاده می کنید روی Pc نصب کنید و تمام توانمندی هایی که شما در  تجهیزات میکروتیک باهاش سر و کار دارید ، که در اصل تنظیم همین Router OS  هستش در اختیار داشته باشید . بر روی سایت میکروتیک نسخه ای از Router OS برای دانلود گذاشته شده که فقط ۲۴ ساعت به شما اجازه کار میده شما بعد از ۲۴ ساعت باید لایسنس دائمی آن را تهیه کنید و از آن استفاده کنید .

 

 

برای دیدن سایت شرکت میکروتیک اینجا کلیک کنید .

برای دیدن همه محصولات میکروتیک اینجا را کلیک کنید .