آموزش Connected Routing در میکروتیک - بخش چهارم MTCNA
آموزش Connected Routing در میکروتیک – بخش چهارم MTCNA

با سلام مجدد به همه شما همراهان عزیز .  با چهارمین بخش از دوره MTCNA در خدمت شما عزیزان هستیم اگر خاطرتون باشه در درس قبل نحوه اتصال به تجهیزات میکروتیک به صورت کامل برای شما عزیزان شرح داده شد . در این مطلب آموزشی نحوه اتصال دو شبکه با رنج های آی پی گوناگون که به صورت مستقیم به روتر متصل شده اند و یا اصطلاحا به آنها Connected Routing می گویند را برای شما شرح خواهیم داد . برای درک بهتر از این سناریو لطفا به تصویر زیر نگاه کنید .

 

سناریو میکروتیک connected

 

 

در تصویر سناریویی را مشاهده می کنید که می‌خواهیم آن را از طریق یکی از محصولات میکروتیک به اجرا در بیاریم همان طور که در تصویر میبینید دو شبکه با رنج های آی پی مختلف وجود دارد که در ابتدا هیچکدوم از این شبکه ها توانایی اتصال و یا پینگ کردن شبکه مقابل خودشون رو ندارند و ما میخواهیم از طریق محصولات میکروتیک این امکان رو برای این دو شبکه فراهم بکنیم . باز هم همون طور که در تصویر می بینید دو شبکه وجود دارد که یکی از آنها با IP : 192.168.10.1/24 و دیگری IP : 192.168.20.1/24 می باشد . در هر شبکه یک کامپیوتر با یکی از آی پی های زیر مجموعه آن ها قرار دارد و در وسط مسیر این دو شبکه یک روتر قرار گرفته ،که این روتر وظیفه اتصال این دو شبکه را را بر عهده دارد . تقریبا امروزه بسیاری از کسانی که قصد اتصال شبکه های خود به یکدیگر را دارند ، از طریق محصولات میکروتیک به این امر می پردازند .

 

برای دسترسی به روتر میکروتیک طبق روال گذشته از طریق Winbox به محصول مورد نظر متصل میشیم و برای اینکه اسمی برای محصولمون در نظر بگیریم از طریق شکل زیر برای روتر میکروتیک خودمون هر نامی که دوست داشتیم می گذاریم در تصویر همانطور که می بینید ماه اسم R1 را برای آن انتخاب کردیم . برای دسترسی به این بخش از مسیر زیر استفاده کنید .

 

 (Winbox => System => identity => change name ( R1

 

آموزش میکروتیک

 

بعد از تغییر نام روتر اسم جدید آن برای شما دربالای صفحه Winbox نمایان خواهد شد .  بعد از این مرحله باید به تنظیمات آی پی در اترنت های مختلف بپردازیم همانطور که در تصویر اول مشاهده کردید در کنار روتر دو آی پی قابل مشاهده است که این آی پی از رنج کلاس C استفاده شده و در کنار آنها اترنت های مورد نظر و یا همون پورت هایی که شبکه شما به صورت مستقیم به آنها متصل است نمایش داده شده . در تصویر فوق در سمت چپ تصویر اترنت ۲ و در سمت راست تصویر اترنت ۳ به شبکه متصل است .

اما برای اتصال آنها مسیر سختی رو پیش رو ندارید و قطعا بسیار ساده است . در روتر شما ممکن پورتهای گوناگونی وجود داشته باشد اما ما در این سناریو پورتهای ۲ و ۳ را برای این امر در نظر گرفتیم که در هنگام تنظیمات دانستن آنها الزامی می باشد . پس از اطمینان حاصل کردن از اتصال شبکه های خود وارد قسمت IP و بعد وارد قسمت Addresses می شوید . ممکن روتر شما به صورت پیش فرض برای پورت متصل شده آی پی تعریف کرده باشد که مهم نیست . می توانید آن را حذف کرده و یا تغییر دهید . اما تصور ما در اینجا به این صورت است که برای هیچ یک از پورتها آی پی تعریف نشده است .

 

آموزش Connected Routing

 

بعد از ورود به بخش مورد نظر بر روی علامت + کلیک کرده و صفحه ای باز می گردد که می توانید از طریق IP مورد و اترنت مورد نظر خود جهت تنظیم آن IP انتخاب نمائید .

 

تنظیمات Connected Routing

 

همان طور که در تصویر بالا می بینید پس از کلیک کردن بر روی + لیست بالا باز خواهد شد که در بخش اول IP ادرس خود و یا همان رنج آی پی خود را وارد می کنید و پس از آن در قسمت سوم و یا Interface اترنت که متصل به آن شبکه را انتخاب می کنید که برابر با سناریوی ما اترنت 2 به نتورک 192.168.10.1/24 متصل بود ، بنابراین آن را انتخاب کرده و بر روی apply کلیک می کنید . پس از این کار به صورت اتومات در قسمت دوم و یا همان Network کل رنج ای پی شما نوشته خواهد شد که در تصویر بالا قابل مشاهده است .

سناریو Connected Routing

 

پس از این کار دوباره بر روی + کلیک کرده و همان کار را برای اترنت 3 انجام می دهیم . در بخش اول IP ادرس خود و یا همان رنج آی پی خود را وارد می کنید و پس از آن در قسمت سوم و یا Interface اترنت که متصل به آن شبکه را انتخاب می کنید که برابر با سناریوی ما اترنت 3 به نتورک 192.168.20.1/24 متصل بود  . پس از انجام این کار نیز بر روی apply کلیک کرده و ok  می کنیم .

 

Connected Routing

 

همان طور که در تصویر بالا می بینید هر دو شبکه در قسمت مورد نظر اضافه شد و تمام . بله به همین سادگی از طریق روتر های میکروتیک می توانید شبکه های خود با هر رنج آی پی را به یکدیگر متصل نمائید . در پایان برای اینکه بتوانید سیستم های خود را Ping کنید می بایست تغییرات مورد نظر برای تنظیم IP مورد نظر بر روی کامپیوترهای خود را به صورت دستی انجام داده و یکی از آی پی های زیر مجموعه این دو رنج را برای هر کدام برگزینید تا دسترسی آنها به یکدیگر امکان پذیر باشد .

 

 

 

برای دیدن سایت شرکت میکروتیک اینجا کلیک کنید .

برای دیدن همه محصولات میکروتیک اینجا را کلیک کنید .